När Tuva kom till världen ♥


Det hela började med att vi åkte upp till huset eftersom det var en del att kasta på soptippen. Vi hade även med oss Ludde vår hund. Det var en solig dag och jag satt på trappan eftersom jag inte kunde lyfta så mycket. Vår granne kom som har bott där i 2 år och pratade o de två barnen var också med. Vid sex tiden ska jag resa mig upp eftersom Ludde skäller och jag känner hur det rinner o tänker – Har jag kissat på mig? Men grannarna stod kvar och jag vågade inget säga, de går efter ett tag och jag säger till Tommy – Vattnet har nog gått. Kl.17.30 ringer jag in till förlossningen och de säger att jag ska komma in.


Vi åker och lämnar Ludde hos mamma och jag säger att:
”Jag ska inte föda nu” 5 veckor tidigt…

Jag skrivs in på förlossningen kl.18.18. Har inte fått några värkar än. Kl.20.00. får jag mina första värkar. Vid kl.21.00. gör de ett ultraljud för att se om allt är bra och det är det. Bebisen väger ca 2553 gram. Kl.22.00. börjar värkarna kännas mer och mer. Vi blir visade neonatalavdelningen eftersom bebisen är 5 veckor tidig. Bli frågad om smärtlindring men jag tycker inte jag behöver det. Kl.23.09. förflyttas vi till en förlossningssal och sätter mig ett bad och lyssnar på musik. Jag är nu 3 cm öppen. Jag sitter där i 1.5 timme sen går jag upp och Kl.00.47.  får jag lustgast eftersom värkarna börja bli kraftigare.  Jag vågar inte ha den för länge utan andas in lite då och då eftersom jag har hört att vissa har varit dimmiga när bebisen har kommit ut och inte kommit ihåg något så. Tommy massera mig längst ner på ryggen där det gör mest ont. Det går snabbt och jag blir mer o mer öppen, jag vill bara ligga ner och andas lustgas nu. Jag har krystvärkar från Kl.03.30. och bebisen kommer ut Kl.03.50. Det är en liten flicka som skriker ut direkt! Jag får upp henne direkt på bröstet och det känns underbart, finns inga ord som kan beskriva den känslan. Tommy klipper navelsträngen och är stolt över vår dotter.

Tuva väger 2635 gram och är 46 cm.

Tuva läggs in på neonatalavdelningen och får hjälp med att hålla värmen uppe och mat genom en sond. Vi ligger inne på neonatalavdelningen i 2 veckor och vi får äntligen komma hem. Efter 2 dagar hemma fungerar amningen jätte bra.

Kommer hem till ett nytt hem, till vårt nybyggda hus och med vårt lilla barn, mycket att ta in men en stor lycka!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0